Anzii sunt prezentati mereu cu cate un condor in cadru.

Ii urmaream de ceva vreme, din Ecuador mai precis, cand un ghid pasionat ne-a povestit cum aproape au disparut si cat de deosebiti sunt ei.
In Peru, drumul din Arequipa ne-a dus, dupa ore bune in autocar, in Chivay, oraselul a carui popularitate s-a construit in jurul proximitatii cu Canionul Colca si acest punct marcat pe harta turistica, numit Condor´s Cross.

De unde am plecat si unde am ajuns

Oraselul Chivay este situat intr-o vale, la o altitudine de 3650 m si mie mi s-a parut mic, dar cu oameni care nu au tinut mortis sa se conformeze traiului modern. Majoritatea sunt imbracati traditional, muncesc zi lumina la camp si isi comercializeaza produsele in piata foarte activa a orasului. Radacinile cu trecutul sunt atat de puternice, incat oamenii din Valea Colca inca cultiva terasele facute de pre-incasi!

Zona este bogata in obsidian, foarte aproape fiind un zacamant important, argint si cupru, dar si in izvoare termale, un deliciu pentru turisti!
Unele hoteluri sunt construite chiar in buza acestor piscine alimentate de apa calda a izvoarelor, altele sunt amplasate central, chiar in orasel.

Cazare cu vedere la stele

Noi am stat la Casa Andina Classic, o noapte, intr-o casuta confortabila din complex. Ne-am simtit ca intr-o poveste, drumul pana la ea fiind pe cararui de piatra marginite de plante locale.
La cat de frig era afara, inauntru am avut suficienta caldura si, pentru un plus de grade, cate o patura electrica.

Cerul se vede minunat noaptea de la aceasta altitudine, de aceea Casa Andina Classic are in propria curte un observator astronomic!

Crucea Condorilor

Dupa un drum de o ora pe serpentine, am putut aprecia acest loc foarte popular (al treilea ca atractivitate printre turistii ce viziteaza Peru), situat pe marginea abrupta a unui canion adanc.
Cat de adanc?
“Doar” de doua ori mai adanc decat Marele Canion din SUA. Are 4160 m in jos! Privire nu bate pana la baza, iar oamenii par mici-mici de tot in acest context. Versantii sunt un cea mai mare parte golasi, doar roca  si se suprapun unul in spatele celuilalt ca la un spectacol care are loc in josul vaii.

Condorii andini (Vultur gryphus) sunt actorii principali.

Ca sa ii putem vedea, trebuie sa fim pe marginea canionului in jurul orei 8 dimineata, cand soarele incepe sa incalzeasca valea si curentii de aer cald se ridica din maruntaiele abisului.
Condorii sunt masivi, ajungand pana la 3.2 m ca anvergura a aripilor si sunt grei.
De aceea, pentru a se inalta la 5000 m unde cuibaresc, de exemplu, au nevoie de acesti curenti de aer cald pe care se pluteasca.
Am astepta ceva timp sa se incalzeasca, poate pentru ca este si anotimpul secetos si ziua mai mica. Condorii s-au dezmortit mai greu.

Primul a fost unul batran, l-am identificat dupa penajul alb cu negru, care s-a uitat de jos la noi si a decis sa se mai odihneasca o vreme pe o stanca, alaturi de cativa vulturei cafenii, galagiosi. La un moment dat i-a vizitat si o vulpe andina.
In tot acest timp, am fost inconjurati de colibri (aici traieste cea mai mare specie de colibri) agitati si vesnic nemancati.

Doua ore am stat cu sufletul la gura si cu aparatele la ochi! In sfarsit, s-au animat sa urce si, cand au inceput sa ne dea tarcoale in cerc, trei-patru o data, am inteles de ce toata lumea striga de incantare. Condorii ne ignorau complet, daca prindeau curentul de aer care trecea la un metru deasupra noastra, mergeau cu el, nu se incurcau!
De emotie, nici nu am mai facut cine stie ce poze! Ne uitam incantati si uimiti de dimensiunile lor si de penajul lucios. Nu ne venea sa credem ca nu a fost o pacaleala de marketing cu poze inteligent alese, ci chiar se intampla! Condorii exista si zboara la cativa metri de noi!

Se fac multe eforturi pentru conservarea condorilor pentru ca, pe cat de mari si fiorosi par, pe atat de delicati sunt, din mai multe puncte de vedere: ating maturitatea sexuala la 6 ani, depun doar un ou, maxim doua si de regula doar un pui supravietuieste, isi aleg partenerul pe viata si, chiar daca pot trai pana la 70 de ani, daca le moare partenerul se stinge si perechea lui in cateva luni.
Au fost mult timp vanati si inca sunt, pentru ca localnicii se tem ca le ataca vitele. Doar ca ei nu sunt rapitori, ci se hranesc in principal cu cadavre de lame, vicunas si alpaca.

Condorul joaca un rol important atat in curatarea carcaselor de animele cat si in cultura andina, fiind pasarea nationala a tuturor tarilor prin care trec Anzii. In universul incas, aveau un rol mitologic deteminant, completand trilogia care le domina lumea. Condorul reprezinta elementul aer si lumea de desupra (puma reprezinta lumea pamanteana, iar sarpele lumea de dedesubt).
Noi am avut marele privilegiu sa ii putem admira de aproape!

Sfaturi si informatii utile:

• rabdarea este cheia aici. Condorii nu vin cand au ajuns turistii, ci cand conditiile atmosferice le priesc. Este un loc pentru exersarea acestei calitati. Merita!
  • ora 8 este orientativa si general recomandata. Noi i-am vazut in iunie pe la 10.

Unde puteam intalni o romanca?
In Peru sunt inregistrati doar cateva sute de romani si noi am intalnit aici, dintre toate locurile, unul. O tanara venise aici acum un an, initial pentru cateva luni, sa lucreze ca parte a unui schimb de experienta. I-a placut si a ramas aproape un an. Acum era pe punctul de plecare catre alte tari din America Latina! Deci, se poate!

Pe unde am mai ajuns in Peru: