Din Lima, am luat-o spre sud, in intampinarea iernii care isi face simtita prezenta.
Drumul este un desert, brazdat de lanturi muntoase, dune de nisip si secondat in permanenta de Oceanul Pacific.
Deocamdata nu este foarte frig, lucru care m-a bucurat in mod deosebit, pentru ca prima noastra oprire urma sa fie la mare.

photo 3 (5)

In Paracas mai exact, o peninsula cu un trecut semificativ in cultura peruana, aici aparand si dezvoltandu-se cultura Paracas (800 idH-100dH), pre-incasa, remarcabila pentru tesaturile realizate, ceramica sa si …pentru cunostintele avansate de medicina (inclusiv chirurgie).

Multe piese textile si ceramice vechi de mai bine de o mie de ani s-au conservat remarcabil in conditiile ideale din desert, dupa cum o sa vedeti in galerie.

Pentru Rezervatia Naturala Paracas nu ne ajungea timpul, de aceea am optat pentru insulele Ballestas.
Stiam ca sunt considerate un sanctuar pentru fauna marina si ne doream sa ne completam colectia de poze cu pasari si mamifere din Caraibe si Galapagos.
Calatoria de jumatate de ora prin Pacific nici nu s-a simtit dupa “antrenamentul” din habitatul testoaselor gigantice. Insulelele se vedeau la orizont din port, mici stanci iesite din mare.

Prima atractie pe care am vazut-o intra la categoarie “neexplicate” sau “prea multe explicatii atat de diferite ca nu au sens”: Candelabrul!

Da, reconoscibil din multe materiale tiparite sau filmate, existenta sa acolo are foarte multe posibile intelesuri si explicatii diametral opuse, ce variaza de la legatura sa cu liniile de la Nazca, pana la un simplu semn din epoca coloniala, care marcheaza portul.  Adevarul este ca nu stim, nu avem cum sa stim, desertul nu a pastrat nicio explicatie suficient de bine argumentata cat sa se impuna si sa se accepte cu majoritate de “voturi”.
Este impresionant prin dimensiuni, 180 m inaltime si cca 70 latime, accentuandu-si astfel aura de mister.

Cormoranii si pelicanii stiau unde mergem! Ne-au insotit tot drumul, pana cand apele s-au involburat izbindu-se de primul grup de insule la care am ajuns.

Nu ma plang, insa ce te izbeste prima data nu este frumusetea si bogatia vietii marine, ci rezultatele ei: mirosul puternic de guano.

De ce vin turistii pana aici?

Vin sa se minuneze de multimea de cormorani-guanay, cei mai eficienti la produs de guano, boobies (ma refer la pasari) cu picioare gri si albastre, pelicani peruani, pinguini Humbold si doua tipuri de foci (cea cu blana si leul de mare).

Guano este un ingrasamnt natural foarte apreciat, ce a fost exportat in cantitati industiale pana in secolul trecut. Stratul de guano era mare (de cativa metri), astfel incat se recolta anual.
Din cauza schimbarilor climatice produse in principal de fenomenul El Nino care incalzeste apele, echilibrul natural s-a stricat si consecintele au fost dure pentru viata marina a acestui loc. In prezent, guano de doar 1 m grosime, se culege o data la 7 ani, ultima data colectandu-se in 2011, daca am retinut eu corect.
Poate nu reiese foarte clar cat de apreciat este acest produs aici…Ei bine, peruanii au dus un razboi cat se poate de real cu chilienii, pentru niste insule din care se recolta guano!

Chiar si asa, sunt remarcabil de multe pasari aici! Cormoranii Guanay sunt cei mai numerosi, seamana cu niste pinguini ca si colorit, dar sunt mai mici. Pe peretii abrupti ai stancilor si-au gasit loc multe specii de pasari marine, dar si lei de mare ce par dresati sa pozeze la aparitia barcilor cu turisti.

Nu am ajuns noi in sezonul potrivit, cand plajele din insule se transforma in crese in care sute de foci isi cresc puii (dec.- martie) si cand condorii din munti migreaza aici in cautare de hrana, insa insulele Ballestas sunt o oprire pe care o recomand tuturor turistilor care ajung in Paracas.

Sfaturi si informatii utile:

• din Lima pana in Paracas, am luat autocarul Cruz del Sur, 24 USD/pers.. Calatoria dureaza aprox. 4,5 ore, conditiile fiind similare cu cele din avion + peisajul
  • in Paracas ne-am cazat la Hacienda Bahia Paracas, hotel pe care il voi descrie intr-un material dedicat. Merita!
  • sunt doua iesiri pe zi catre insulele Ballestras, una dimineata la 7:00 si celalta la 14:00. De regula, turistii ajung aici cu pachetul de excursii optionale gata facut. E cel mai bine asa la prima calatorie in Peru. Exista insa agentii de turism locale, in centrul oraselului, care pot aranja si excursia la Insulele Ballestas, si buggy in desert si sandboarding
  • acesta din urma costa 45 USD/pers. si dureaza doua ore cu totul
  • excursia in insula Ballestas costa 35 USD/pers., parte dintr-un grup de maxim. 18 oameni
  • este recomandata o palarie sau o sapca fixa bine, atat pentru calatoria cu barca cat si pentru a va proteja de guano.

Pe unde am mai ajuns in Peru:

Turul nostru prin Peru a fost organizat de LimaTours, partenerul local TUI.