Sri Lanka – un prim articol dedicat acestei insule-bijuterie

Aveam pretentia de la noi ca, dupa aproape un an de calatorit, ne-am vindecat in mare masura de prostul obicei de a judeca o destinatie superficial. A trebuit sa ajungem in Sri Lanka pentru a ne da seama ca mai avem de invatat.

Credeam ca vom gasi o Indie in miniatura, doar ca ceva mai verde. Toti cei cu care am vorbit in Kerala ne-au confirmat asta. Mai stiam ca are 20 de milioane de locuitori – cat Romania – si la o privire rapida pe harta parea cam de aceeasi dimensiune. Mai stiam ca aici avusese loc un razboi civil destul de sangeros incheiat de-abia in 2009, dupa mai bine de 25 de ani, si ca fusese destul de puternic lovita de tsunami-ul din 2004.
Ne asteptam prin urmare la o tara in reconstructie, cu varii probleme si lipsita de puterea gigantului indian de la nord.

Probabil va veti intreba ce cautam aici.
Daca am vazut deja India si Asia de Sud-Est, cei doi poli ai turismului mondial care pun in umbra Sri Lanka, ce mai speram sa gasim intr-o insula cu o astfel de carte de vizita?

Raspunsul este: balene. Si natura neatinsa inca de turismul de masa, dar in special balene. Speram sa vedem o balena albastra si tot internetul se pune de acord: aici este locul ideal pentru a face asta.

Si intr-adevar le-am vazut, dar in acelasi timp am descoperit mult mai mult. Nu doar ca paragrafele de mai sus contin mai multe greseli decat adevaruri, dar si ca Sri Lanka concentreaza si grupeaza intr-un singur loc o mare parte din ce propune Asia ca atractie.

Ne va lua cateva zile sa va povestim tot ce am descoperit asa ca sa incepem cu inceputul.

Bine ati venit in “Nigambu”, Sri Lanka

Cam asa ne intampina soferul si ne uitam mirati la el. “Nigambu” suna a denumire africana si insotitorii de bord ne-au urat, asa cum e si normal, bun venit pe aeroportul din Colombo, capitala comerciala a Sri Lankai. Deci unde am ajuns pana la urma?

Pai am ajuns pe aeroportul care deserveste capitala, dar care se afla mai aproape de Negombo decat de Colombo. Asa ca, pentru primele doua zile, ne vom bucura de cel dintai, urmand sa ajungem 30 de kilometri mai la sud in Colombo, de-abia dupa.
Cat despre pronuntie, pe ghidul (si soferul) nostru in cheama Fernandu, asa ca lucrurile devin brusc mai clare. Ocupatia portugheza, desi nu a fost de durata, a lasat ceva urme macar in denumiri si la fel si cea britanica. Deci e Nigambu, nu e african, si bagam la cap regulile de pronuntie pentru a ne servi in zilele ce vor urma.

Cu apa turcoaz a Maldivelor inca in amintire, plecam la drum. Sunt doar 15  kilometri pana la destinatie, dar asta inseamna 30 de minute de mers. Unul din doua vehicule este tuk-tuk si, spre deosebire de alte parti din Asia, aici nu sunt doar pentru turisti. Majoritatea localnicilor au unul, preferandu-l in locul unui scuter cu care cari mai putin confortabil bagaje sau intreaga familie.

Dar nu ele sunt de vina pentru media de 40 de kilometri pe ora cu care e bine sa calculezi orice itinerariu. Si nici drumurile care sunt foarte bune, pe alocuri chiar la nivel de autostrada. Responsabile sunt autobuzele, dese si prezente peste tot, si mai ales soferii lor. Depasesc imprudent si opresc oricand, pentru a lasa sau prelua calatori, si cred unii fac cursuri de cum sa opresti in cel mai prost loc cu putinta. Cu toate astea accidentele sunt destul de rare, in principal datorita mediei scazute de viteza.

Un alt paradox pe care trebuie sa ni-l explicam inca de la sosire este numarul mare de ciori. Nu cred ca am vazut nicaieri atat de multe si, desi nu ne deranjeaza prea tare, ne duc cu gandul la gunoi. Cu toate astea Sri Lanka este curata, cu cateva amendamente in jurul activitatilor pescaresti.

In rest, daca sudul Indiei ni s-a parut acceptabil la acest capitol, aici gasim cu greu ceva de comentat.

Avea sa treaca mai bine de o saptamana pana sa aflam explicatiile. Pe de o parte sri lankezii aduc ofrande acestor pasari, in propria gospodarie, atunci cand ceva merge rau.
Se crede ca ciorile vin si, odata cu ofranda, duc raul departe de casa. Pe de alta parte, si asta ne place cel mai mult, localnicii cred ca orice rod al pamantului trebuie impartit cu pasarile de orice fel. Ceea ce inseamna ca daca, de exemplu, ai un mango in curte, o ramura va ramane mereu neculeasa, special pentru ele. Daca ai un lot de orez, intotdeauna va ramane un colt nerecoltat si tot asa. Nu inseamna nimic, si nimeni nu asteapta vreo recompensa, doar face casa buna cu invataturile budiste si pur si simplu se practica.

Budismul la el acasa

Si, fiindca veni vorba despre budism si lucruri care ne plac, aici am gasit cea mai pura expresie a acestei credinte din toate tarile vizitate pana acum.

E greu sa gasesti un loc unde templele sunt mai impozante decat in Thailanda – unde fiecare se lauda cu cea mai mare, cea mai grea sau cea mai veche statuie de aur, smarald sau marmura. La fel cum e greu sa gasesti temple mai aranjate si mai pline de liniste si evlavie ca in China unde e un concurs in vechimea si faima calugarilor care le-au folosit de-a lungul vremii. N-ar fi rau, si clar merita vazute, insa la pachet cu aceste concursuri vin cele pentru donatiile credinciosilor.
Cu cat mai multi bani se strang, cu atat templul va deveni mai sfant si mai cunoscut. Se incurajeaza aruncatul cu bani (la propriu) pentru propasirea lacasului si indeplinirea dorintelor credinciosului.

Ei bine, nu in Sri Lanka.
Aurul, smaraldul si lemnul de mahon lasa aici locul cimentului alb, simplu, fara decoratii. Arhitectura in sine e banala – o stupa si un altar – iar cei care le viziteaza o fac in liniste, la randul lor imbracati in alb si de obicei in cautarea unui loc pentru meditatie. Nu se arunca cu bani, nu se agita betisoare parfumate, in cautarea celui norocos care odata aprins va indeplini dorinte, si nici calugarii nu fac altceva decat sa mediteze in liniste alaturi de cei prezenti.

Singura ofranda acceptata sunt florile, de obicei cele de lotus.

Toate astea nu fac pozele extraordinar de frumoase, dar fac vizita mult mai placuta. Pentru prima data simtim si noi ceva emotie la un templu budist si nu ne putem abtine sa ii povestim lui Fernandu cum e in alte tari. Se uita la noi si ne raspunde simpatic.

Pai cum asa? Buddha a zis clar: nu-mi cereti averi, sanatate sau glorie pentru ca eu nu va pot da niciuna din astea. Oamenii aia n-au citit?!

E simpatica mirarea lui sincera si nici n-are rost sa intram in detalii despre ce credem noi ca gandesc oamenii “aia”. El de altfel e crestin. Dar nu are nicio problema sa urmeze invataturile budiste pentru ca, dupa cum ne informeaza sigur pe el, budismul nu este despre religie, ci despre drepturile si obligatiile omului pe pamant. Nu vede nicio contradictie intre cele doua si nici noi.

Este de fapt cel mai bun rezumat al modului in care vad sri lankezii aceasta credinta.

Negombo pe scurt

Dupa jumatate de zi aflasem destule cat sa ne dam seama ca Sri Lanka are cativa asi in maneca si ne-am facut curaj sa ne apucam de ceea ce stim noi sa facem mai bine: umblatul haihui spre orice ne face cu ochiul.

Negombo insa are o singura atractie mare, lata si portocalie: plaja.
Pana si ghidurile turistice de pe internet marcheaza acest loc cu o singura activitate, relaxarea pe malul marii. Iar ca public, am vazut mai multi nostalgici ai periodei hippie.

Nici macar de explorat nu poate fi vorba pentru ca pentru a ajunge la mare e suficient sa faci 10 pasi. Zona turistica a orasului este dezvoltata de-a lungul drumului de coasta asa ca, fie iesi din hotel si esti pe plaja, fie traversezi drumul si esti pe plaja. Iar odata ajuns acolo nu ai cum sa nu remarci nisipul fin portocaliu si barcile traditionale.

Era o vreme cand aceste barci serveau exclusiv pescuitului, dar acum rolul lor principal este sa plimbe turisti. E suficient sa iti arati pielea alba pe plaja (si oricat de bronzat ai fi, ca european esti cu 3 nuante mai alb decat cel mai spalacit localnic) si in jurul tau vor roi barcagii. Fiecare dotat cu un album de poze al altor albi care au optat pentru o ora pe mare cu el si barca lui si uite ce fericiti au fost. Am amanat experienta, si pana la urma nu am mai pus-o in practica, dar pe cuvant ca toti turistii din poze aveau un zambet pana la urechi.

Nu ne puteam multumi cu atat asa ca am plecat la plimbare prin oras.

Nu e nimic care sa atraga atentia turistului dornic de locuri nemaivazute, dar se pot gasi ruinele unui fort portughez (care acum este inchisoare si nu se poate vizita), multe biserici catolice vechi (datorita misionarilor portughezi majoritatea localnicilor s-au convertit la crestinism) si un templu budist vechi, dar si cateva moschei si temple hinduse precum si un sistem de canale gandit si construit de … ati ghicit desigur, olandezi. De altfel, influentele olandeze se gasesc si in dantelaria cu care sunt ornate unele case.

IMG_0957IMG_1848IMG_1902

Ce-i lipseste acestei zone este insa o apa ca-n povesti.

Marea este gri, tulbure si plina de curenti inselatori. E un lucru valabil pe aproape toata jumatatea sudica a coastei de vest. Aici se varsa in ocean 4 dintre cele mai importante rauri ale insulei, la 20-30 de kilometri distanta unul de altul, si aluviunile aduse de ele fac apa atat de putin primitoare pentru turisti.

Cum niciun dezavantaj nu vine fara un avantaj complementar, pentru cei care gusta un tur prin natura, esturarele acestor rauri sunt marcate de paduri dense de mangrove si insule populate cu pasari rare, usor de vizitat cu barca.

Pentru apa clara si viata subacvatica trebuie insa parasit Negombo si mers cativa zeci de kilometri fie spre sud fie spre nord.
Noi am luat-o in jos, dupa o oprire obligatorie in capitala Colombo.

🏨 Cazare in Negombo

• PARADISE HOLIDAY VILLAGE este locul in care am stat noi. Un hotel mediu, amplasat peste drumul care desparte statiunea de plaja, cu mancare buna (peste proaspat delicios) si oameni amabil. Gasiti preturile aici.

Colombo pe scurt

Am stat doar o zi in capitala, in principal pentru a face o vizita partenerilor TUI locali, dar a fost suficient cat sa ne miram inca o data de multimea de ciori omniprezente si, in egala masura, de cat de modern si curat este orasul, mai aproape de o capitala est-europeana decat de India.
Probabil Colombo merita mai multa atentie, dar noi am avut doar jumatate de zi sa ne facem o idee.

Ca in orice oras cu iesire la mare am fugit primul lucru pe faleza. Aici se cheama Galle Face si se construieste puternic. Intre cele cateva hoteluri impozante din capetele de la nord si sud, a ramas un teren viran gigantic unde se pregatesc cateva statiuni de lux. Cele 20 de excavatoare nou-noute care stau parcate de-a lungul malului de-abia asteapta sa se puna pe treaba si sa dea o fata noua acestei zone.

Pana una alta insa, faleza de aproape un kilometru ramane un loc linistit, numai bun de o plimbare pe inserat, fie ca esti turist, fie ca esti un timid indragostit localnic. Poti vedea o panorama a celor mai inalte cladiri din insula – turnurile gemene – in timp ce briza adie placut si gratarele cu mancaruri traditionale imprastie arome delicioase. Si daca te nimeresti in miezul zilei, ca noi, tot e in regula pentru ca vei avea ocazia sa gasesti locul aproape gol si sa-l tii numai pentru tine.

Restul orasului este un amalgam de stradute, in care oricine isi poate gasi un loc confortabil.
Fie ca este un expat occidental, un musulman sau hindus stabilit aici de generatii bune sau un localnic budist. Exista temple pentru fiecare, uneori la cativa metri distanta unul de celalalt, si parcuri si piete unde schimbul cultural sa decurga linistit. Si, ca o culoare locala, nu e deloc ciudat sa vezi pelicani in mijlocul orasului sau imblanzitori de cobre si alti serpi la colt de strada sau in fata parcurilor.

IMG_2093 IMG_2068 IMG_1124

Printre atractiile la care ne-am oprit s-au numarat Gangaramaya Vihara, un templu budist cu sute de statii dispuse montant, in trepte si cu o colectie de obiecte de pret, de la statui si carti la colti de elefant, fostul Parlamen, cele doua turnuri gemene, care se numest tot World Trade Center si se impun prin cele 39 de etaje si ceea ce ar putea parea o ciudatenie – o Casa Alba in miniatura, de fapt cladirea Consiliului Local al orasului Colombo.

Indepence Memorial Hall ne-a facut sa zabovim ceva vreme, nu pentru ca ar fi fost mult de vizitat, ci pentru ca locul primea o vizita scolara animata.
Cladirea comemoreaza obtinerea independentei fata de britanici in 1948. Arhitectura sa este aceeasi cu cea a salii de audiente din Kandy si decoratiile sunt specifice Sri Lankai. Nu exista lei in Sri Lanka (poate or fi fost candva), dar simbolistica acestui animal este tema centrala a monumentului.

IMG_1081 IMG_1087 IMG_1090

Ne-a parut rau ca nu am avut mai mult timp la dispozitie. Colombo creste, construieste modern si inalt, si probabil in cativa ani, cand vom reveni, panorama orasului va fi alta si probabil si pulsul lui va fi diferit. Pare una dintre metropolele asiatice pe care merita pariat pentru ca se dezvolta puternic.

Pe noi insa ne astepta sudul, cu plajele lui incredibile, apa mult mai clara, balenele si cateva suprize. Si, oricat de frumos ar fi un oras, promisiunea unor valuri idilice cantareste greu si decizia e usor de luat. Am parasit Colombo in drumul nostru spre sud, oprindu-ne doar jumatate de ora cat sa ii admiram panorama de la 10 kilometri distanta.

🏨 Cazare in Colombo

• CINNAMON LAKESIDE, COLOMBO. Aici am stat si il recomandam cu putere si maxima incredere (sunt un lant, au mai multe hoteluri in Sri Lanka), pentru ca este un hotel de top, cu o amplasare inedita, langa un lac. De la 95 EUR/noapte. Gasiti detalii si preturi actualizate aici.

Primele zile, primele corectii

Dupa 3 zile in Negombo-Colombo ne-am dat seama ca presupunerile noastre erau gresite si Sri Lanka are multe suprize pentru calatorul curios.
Ne-au bucurat drumurile bune, curatenia datatoare de incredere si faptul ca este unul din locurile in care cele 4 religii importante pot coexista linistite tolerandu-se una pe alta.
Sunt mai multe astfel de locuri pe glob decat puteam crede de acasa, dar asta nu ne face sa ne bucuram mai putin cand descoperim unul din ele.

Am aflat ca de fapt Sri Lanka creste puternic si rapid si, desi este de fapt doar cat o treime din Romania, urmele razboiului civil si ale tsunami-ului au fost absorbite de mult. Este un loc confortabil, unde te simti bine ca turist, si unde poti explora linistit si in voie.

Nu gasisem insa plajele frumoase, natura neatinsa si, in primul rand, balenele. Sudul insulei ne promitea toate astea si un timp mai generos – 5 zile – pentru a le experimenta pe indelete. Si, desi credeam ca le-am vazut pe toate, ne astepta si cu locuri si obiceiuri pe care anul nostru haihui nu ni le scosese inca in cale. Merita o poveste separata pe care de-abia asteptam sa v-o spunem.

Pana atunci, lasam un apus in Negombo sa “vorbeasca”.

Informatii si sfaturi utile:

CAZARE in Sri Lanka – mai multe detalii

Ca si in India, am avut parte de recomandarile partenerilor locali TUI in materie de cazari si am testat diverse optiuni, de la hotel mediu la hotel de lux. Si in Sri Lanka este bine sa optezi pentru un hotel cu restaurant ok, pentru ca “pe strada” nu sunt atat de multe optiuni alternative si e mai sigur sa mergi cu recomandare.

In Negombo am stat la PARADISE HOLIDAY VILLAGE. Nimic special, un hotel mediu, nici prea-prea, nici foarte-foarte, peste drumul care desparte statiunea de plaja, cu mancare buna si personal amabil.
Detaliez la finalul turului intr-un material dedicat, in sectiunea Hoteluri.

Vezi mai sus, in articol, mai multe recomandari de cazare in Negombo.

In Colombo insa, am stat la CINNAMON LAKESIDE COLOMBO. Il recomandam cu putere si maxima incredere (sunt un lant, au mai multe hoteluri in Sri Lanka), pentru ca este de top. Mai mult, vor sa il faca si mai si, o parte a hotelului intrand intr-un proces de redecorare anul acesta. Cinnamon detine titulatura de “Sri Lanka’s Leading Business Hotel 2014″.
Povestim mai multe despre el aici.

Vezi mai sus, in articol, mai multe recomandari de cazare in Colombo.

SOSIRE

• pentru Sri Lanka, viza se obtine pe aeroportul din Colombo foarte usor. Exista un birou care, dupa plata sumei de 35 USD/pers., pune stampila de acces;
  • este bine de stiut ca aeroportul este mai aproape de Negombo decat de Colombo; desi distantele sunt mici, se parcurg cam in 30 de minute;
  • capitala comerciala este Colombo, iar capitala administrativa este Sri Jayawardenepura Kotte, in sudul orasului Colombo;
  • 1 USD = aprox. 133 rupii sri lankeze;
  • in Sri Lanka nu am vazut sa existe supra-taxa la retragerea de la bancomate.

TRANSPORT

• de putin timp exista un drum express, ii spun ei, care uneste zona Colombo – Negombo de partea sudica a insulei;
  • transferul este de regula inclus in pachetele turistice pe care TUI TravelCenter le ofera. Daca nu optati pentru unul, exista tren pe coasta de est, care leaga principalele orase si statiuni, precum si doua tipuri de autobuze: ale guvernului, mai ieftine, dar fara AC si cele private, cu AC si ceva mai scumpe. De exemplu, intre Negombo si Colombo, biletul de tren este 40 rupii, iar pe ruta Colombo – Mirissa, cu autocarul cu AC, 400 rupii.

ALTELE

• daca va doriti obiecte din piele, in Negombo sunt cele mai multe magazine de profil; un rucsac din piele se invarte pe la 25- 30 USD;
  • pentru o masa pentru doua persoane la terasa hotelului am platit  intre 2.000 si 2.500 rupii;
  • o plimbare pe mare cu o barca traditionala in Negombo este 30-35 USD/ora;
  • in Negombo sunt, pe langa ciori, multi tantari si muste. Sunt nesuferite, asa ca repelentul este necesar si aparatul anti-tantari in camera. Febra Dengue este prezenta ca in orice tara de la tropice si aici si mai aels in zonele populate. Cazuri de malarie nu au mai avut in ultimii doi ani si, daca nu au nici anul asta, pot aplica pentru statutul recunoscut international de tara fara malarie.