Nici măcar nu ar trebui să “vorbesc”. Sunt singura răspunzătoare pentru faptul că nu i-am acordat Spaniei resurse suficiente de timp pentru a o cunoaște. Am preferat să încep de departe și să mă apropi de casă treptat-treptat, intuind ce pierd, dar având ferma convingere că voi găsi ocazii pentru a recupera. Una dintre ele s-a ivit total neașteptat, odată cu participarea la un Târg Internațional de Turism Rural, în inima Andaluziei, în Jaen.

Deși timpul de vizitare a fost scurt de tot și vremea capricioasă, organizatorii au reușit să ne stârnească interesul și să ridice un pic cortina ce ascunde atracțiile Andaluziei rurale. Totul printre mese festive cu multiple feluri de mâncare delicioasă, muzică și multă socializare cu oameni din industria turismului, veniți aici de pe 5 continente.

O după-amiză în Jaen și împrejurimi

Jaen este cel mai mic oraș-capitală de provincie din Spania. Nu esta asta o scuză, dar trebuie să recunosc că nici măcar nu știam bine unde se află pe hartă. Organizatorii Târgului de Turism Rural au intuit că acest lucru trebuie să fie adevărat pentru mai mulți dintre noi – mai ales ținând cont de țările îndepărtate din care ne-am strâns – și ne-au oferit rapid un tur organizat scolarește.

Din cele trei atracții principale ale orașului JaenCatedrala, Baia Arabă și Castelul Santa Catalina, le-am vizitat doar pe primele două.

⛪ La Catedral

📸 Umărește live călatoriile pe InstaStories @anca_duse

Catedrala din Jaen se mândrește cu faptul că este construită în cel mai pur stil renascentist (sec. al XVI-lea) și are proporții perfecte. Cele trei nave sunt egale în înălțime (de obicei cea din mijloc este mai înalta), iar altarul este plat. Întreg ansamblu formează un rectangul perfect. Dacă vi se pare că ați mai văzut așa ceva undeva, să știți că este posibil: catedrada din Jaen a servit ca model pentru cea din Cusco (Peru), Santiago de Chile (Chile) și Potosi (Bolivia).

Pe ultima nu am văzut-o, dar pe celelalte două, da și asta a dat sens poveștii.

🕌 Băile Arabe

Orașul Jaen a prins contur în epoca romană, în jurul cartierului Santa Magdalena de azi. Între secolele VIII și XIII, întreaga Spanie a traversat epoca musulmană, iar din acea perioadă orașul Jaen s-a ales cu cea mai bine păstrată baie arabă din Europa (sec. al-XI-lea).

Cum nivelul orașului era atunci mult mai jos, pentru a vizita băile a trebuit să coborâm în subteran. Trebuie să fi fost o atmosferă deosebită, cu lumina naturală pătrunzând prin geamurile stelate și decorate cu sticlă colorată! De altfel, și pereții încăperilor erau pictați!

📸 Umărește live călatoriile pe InstaStories @anca_duse

Hammanul era un spațiu public. Femeile veneau dimineața, bărbații seara. Acest obicei avea la bază un ritual de purificare ce dicta că doar o dată pe săptămână se putea veni pentru purificare (și nu vinerea!) și face acest parcurs prin camerele ce alternau în senzații: cald/rece, uscat/aburind.

🌳 66 de milioane de măslini

Timp de două ore, cât a durat transferul de la aeroportul din Malaga și până în Jaen, tot ce am văzut pe geamul microbuzului au fost dealuri după dealuri pline cu măslini.

Habar nu aveam că în această regiune sunt în jur de 66 de milioane de măslini și că Spania este liderul modial la producția de ulei de măsline. “Aceite” îl numesc spaniolii și sunt tare mândri de calitatea sa. Nu puteam rata o vizită la o fabrică de ulei, unde totul este tehnologizat și extrem de bine pus la punct.

Seara am încheiat-o într-un fort folosit de spanioli în perioada reconquiestei (procesul prin care regatele creștine din nordul Spaniei și Portugaliei de astăzi au recucerit peninsula Iberică de la musulmani – arabi și mauri. Recucerirea a durat aproape 800 de ani!

📸 Umărește live călatoriile pe InstaStories @anca_duse

Apropos, pentru iubitorii de istorie, castele și forturi, Andaluzia promite un circuit în care puteți “bifa” 400 de astfel de obiective.

O zi ploioasă în Parcul Natural Sierras de Cazorla, Segura y las Villas

Știți care este diferența dintre un parc național și un parc natural? Atât timp cât zona are comunități bine formate în perimetrul său este încadrată la parc natural.

Am primit această explicație stând zgribuliți pe bancheta unei mașini de teren, în timp ce pe geamuri se scurgeau șuvoaiele primei ploi serioase de toamnă.

300 de zile însorite pe an, ne spune ghidul, dar azi nu este una dintre ele.

Începem ascensiunea de pe la 800 m și ajungem până la 1600, trecând prin păduri de pini colorați de licheni, acompaniați de povești despre condițiile necesare ca vâscul să crească în copaci (da, o pasăre este “responsabilă), despre cele 54 de specii de mamifere ce trăiesc aici și despre zonele special amenajate în care se poate pune cortul.

Ne-am oprit odată cu ploaia la Hotel, SPA si restaurant Coto del Valle, un domeniu ascuns în pădurile din jurul orășelului Cazorla, unde, din nou, am exagerat cu mâncarea. Se pare că asta este constanta fiecărei opriri, indeferent de vreme: mâncarea delicioasă din Andaluzia.

📸 Umărește live călatoriile pe InstaStories @anca_duse

O scurtă vizită în orășelul Cazorla și gata ziua, ne întoarcem în Jaen în timp ce vremea stoarce norii negrii de deasupra noastră.

Câteva ore în Malaga

Ultima zi. Înainte de a ne urca în avion, am avut fix câteva ore la dispoziție pentru un tur pietonal aleatoriu prin centrul Malagăi. Soarele de la sosire și briza de pe faleză au fost înlocuite rapid de vânt și picături grele de ploaie, așa că am mărit pasul.

📸 Umărește live călatoriile pe InstaStories @anca_duse

Am trecut rapid pe lângă principalele atracții din Malaga: Castelul Gibralfaro și Alcazaba, Muzeul Picasso, și am admirat procesiunea de duminică de pe Marques de Larios, cea mai importantă stradă comercială din Malaga.

Fugind de ploaie, am ajuns să vizităm Catedrala din Malaga. Vizităm e puțin spus, căci mi-am concetrat toată răbdarea și am ascultat aproape toate poveștile disponibile în ghidul audio…

Chiar și așa, pe fugă, Malaga mi s-a părut un oraș decent și relaxat în care să trăiești, iar ca vizitator, un loc numai bun din care să începi explorarea regiunii Andaluzia. De revenit, e clar!