Am ajuns în Abu Dhabi fideli misiunii auto-asumate de a vedea ce altceva se mai poate face în Emirate în afară de shopping și plajă în Dubai.
Am început din nord, cu munții din Ras Al Khaimah, “casă” pentru cel mai lung zippline din lume și cel mai înalt vârf montan din Emirate (Jebel Jais, 1934m).
Ne-am oprit apoi în Dubai de unde, copleșiți de superlative din toate părțile, am fugit mai la sud, în Abu Dhabi.

Abu Dhabi, capitala Emiratelor Arabe Unite

Prima impresie a fost aceea de aer. Orașul este aerisit.
Deși se află pe o insulă conectată de continent prin poduri , capitala Emiratelor își întinde suburbiile dincolo de marginea sa și „colonizează” câteva alte insule-satelit.
Distanțele sunt și aici impresionante, însă înălțimile clădirilor parcă mai puțin amețitoare.

Plecăm din Dubai dimineața și ajungem în Abu Dhabi două ore mai târziu. Autogara este vecină cu un stadion pe care urmează să se joace un meci din Campionatul Asiei la Fotbal. Suporterii sunt deja în uniforme, strada este blocată de poliție și ne tărâm bagajele până la primul colț. Ne bucurăm că taxiurile sunt „de stat” și totul este reglementat la virgulă, căci în Abu Dhabi nu există metrou, ci doar autobuze al căror traseu nu l-am studiat înainte.

Constatăm că am ales un hotel amplasat central, căruia nu i se deschid geamurile. Mereu am o mică emoție când intru într-o cameră de hotel și primul lucru pe care îl verific este dacă se deschide geamul și ce se vede prin el. La Kingsgate Hotel va trebui să mă consolez cu faptul că în jur este un supermarket bine aprovizionat, o spălătorie și un restaurant atrăgător, cu fructe de mare, numit Off the Hook.

📸 Umărește live călatoriile pe InstaStories @anca_duse

Avem doar trei seri aici, deci să profităm din plin!

Atracții în Abu Dhabi: Insula Muzeelor (Saadiyat Island)

Îmi aduc aminte exact unde eram când am citit prima dată știrea că în Abu Dhabi se va deschide un muzeu Luvru. Cum, un Luvru în Abu Dhabi? Ei bine, da.
Mi se pare că fiecare emirat și-a șlefuit o imagine, și-a conturat un specific, iar Abu Dhabi se concentrează pe cultură.

Îmi sprijin afirmațiile cu un proiect grandios: o insulă întreagă plină cu muzee. Și nu orice fel de muzee! Planul cuprinde, printre altele, un Guggenheim și un muzeu Național de Artă – Sheikh Zayed National Museum.
Trebuie să le vedeți, proiectele arată fabulos!

Deși este un mare șantier, ne-a atras privirea o primă aripă din Muzeul Național. O structură ca o petală, zveltă, cu nervuri pronunțate.
La ceva distanță se află singura clădire care este în întregime finalizată și către care ne îndreptăm dis de dimineață: Muzeul Luvru.

Aproape că mă încearcă o emoție studențească, pe care nu am mai simțit-o demult, când văd construcția albă, impecabilă, reflecată în apa turcoaz.
Expoziția actuală, organizată cronologic, din antichitate și până în epoca post-modernă, are misiunea de a spune o poveste a sinergiilor culturale, cu accent pe conexiunile dintre civilizații.
Sală după sală, expoziția ne arată că, deși separați geografic de zeci de mii de kilometri, sunt mai multe lucrurile care ne apropie decât cele care ne despart.

Perspectiva asta este poate mai valoroasă decât piesele în sine. Iar spațiul, muzeul însuși, este o minunăție arhitecturală cu care lucrările din interior, oricât de bune, cu greu pot intra în competiție. Nu mă pot hotărî dacă seamănă cu un mausoleu, o madrasa sau o moschee. De fapt, are ceva din toate, într-o notă luminoasă, minimalistă.

Îmi lucesc ochii uitându-mă la fascicolele de lumină care străpung domul uriaș și împrăștie raze în toată curtea interioară. Mă bucură jocul de umbre și lumini, de materie compactă și structură aerisită, de apă și pământ nisipos.
Mă simt bine aici, chiar dacă tălpile mă ustură de cât am mers prin muzeu și nu mai suport sandalele. Ieșim după câteva ore doar pentru a ne așeza la terasa din parcul muzeului pentru „debriefing”.

E adevărat că prea puțini dintre noi s-ar urca acum într-un avion doar pentru a vedea Luvrul din Abu Dhabi, mai ales când originalul este mult mai la îndemână. Însă dacă aveți în plan o vacanță însorită în EAU sau sunteți în tranzit către o destinație asiatică ori poate chiar Australia, acest nou muzeu Luvru tocmai ce a făcut Abu Dhabi-ul mai seducător ca oricând. Și este doar începutul!

Moscheea Sheikh Zayed

Ne calculăm cu atenție timpul necesar pentru a ajunge aici. Vrem să prindem lumina blândă a apusului și chemarea la rugăciunea de seară. Suntem pregătiți să fim impresionați de cea mai mare moschee din Emirate și ne așezăm cuminți la coadă. Organizarea este ca la un muzeu de top, cu bilete electronice – deși intrarea e gratuită, controale serioase și securitate ca la aeroport.
Îmi aleg o robă grena pentru că am tricou cu mânecă scurtă, iar ținuta trebuie să fie sobră și modestă. Înaintăm câteva minute bune printr-un coridor cu podele rulante și ajungem în curtea interioară.

Numărul mare de turiști aproape că se dispersează în imensitatea spațiului și în albul impecabil al moscheei. Suntem într-unul dintre cele mai mari spații de rugăciune din lume, ce poate adăposti peste 41,000 de oameni simultan, și singurul gândit ca o interacțiune dintre Islam și celelalte culturi. Aceasta a fost viziunea șeicului Zayed bin Sultan Al Nahyan și a fost finalizată relativ recent, în 2007, după moartea sa.

Recunoaștem un amestec de stiluri și influențe din lumea musulmană și nu ne putem opri din a fotografia coloanele din marmură, reflectate în bazinele exterioare, minaretele și mozaicul vegetal din curtea interioară. Aproape că ni se pare irelevant să vizităm și încăperile, pentru că nu ne imaginăm că pot fi mai frumoase decât exteriorul.

Intrăm cu turul gratuit, doar pentru a vedea cel mai mare covor din lume și o colecție opulentă de candelabre realizate în Germania, și ele aflate într-un top trei mondial.

Noaptea, moscheea este încă și mai impresionantă. Bazinele sunt luminate, credincioșii se grăbesc la rugăciune și din difuzoare răsună chemarea de seară.
Plecăm târziu, cu greu, când cerul își pierde nuanța de cerneală și contrastele devin prea dure.

Pe drumul de întoarcere dezbatem dacă să o declarăm cea mai frumoasă moschee din lumea văzută de noi sau să mai așteptăm un pic, să o vedem și pe cea din Muscat (Oman). Decidem că, momentan, merită cu prisosință locul funtaș.

Mangrovele din Abu Dhabi

În mod normal ajungi să dai o tură cu caiacul prin Mangrove National Park dacă ești oaspetele hotelului Anantara, care se află chiar pe faleza din fața parcului. Dacă nu, ajungi aici doar dacă ești un pasionat căutător de păsări, șopârle și orice mai mișcă.

Sub un soare cuceritor, în mijlocul zilei, mergem în sus și în jos pe faleza ce mărginește parcul, în căutarea intrării. Nu o dibuim ușor, pentru că ne îndreptăm de fapt în direcția greșită. Ne dăm seama după jumătate de oră și ne întoarcem la hotel, în față căruia ne lăsase inițial taxiul. Pe aici este intrarea în pădurea de mangrove.

Două ore mai târziu, cu un stoc de poze mulțumitoare, două perechi de bașici umflate de la vâslele prea scurte și un bronz de tractoriști, punem piciorul pe uscat și pășim din nou în lumea “civilizată”.

Plaja și promenada

De când am ajuns în Emirate avem o grijă în plus: pașii. Ne ține evidență un ceas Garmin și, de fiecare dată când suntem deosebit de “mergători”, ne ridică ștacheta. Azi avem de făcut 15,000 de pași și ni se pare o idee bună să ne plimbăm pe malul mării. Căutăm de fapt cel mai apreciat restaurant libanez din Abu Dhabi (Almayass) și acesta pare a fi la un capăt al falezei ce mărginește plaja.

📸 Umărește live călatoriile pe InstaStories @anca_duse

E după-amiază, într-o zi oarecare din mijlocul săptămânii și doar câțiva oameni se bucură de vremea bună și soarele blând.
Clădirile înalte, sclipitoare, flanchează plaja, dar natura le răspunde din mijlocul golfului sub forma unei insule transformate în rezervație. Remarcăm plaja „man made”, cu nisip grunjos, egal, perfect întreținut și mergem să testăm apa. Este ianuarie și temperatura ei nu e chiar de baie. Obișnuiți cu plajele naturale, mărginite de vegetație, găsim oarecum copleșitoare senzația de a sta cu zgârie-norii ăștia în cap și de a le vedea colțurile de fiecare dată când întoarcem privirea de la mare. Nu prea ne place și plecăm agale, pe faleză, să ne facem pașii.

Poate mai puțin decât Dubai, dar și Abu Dhabi este un etern șantier. Zone atent îngrijite alternează cu terenuri virane prăfuite și construcții înalte neterminate. După ce că distanțele sunt atât de mari, dacă ai ratat pasajul subteran pentru a traversa, mergi mult și bine până la următoarea trecere de pietoni. Am depășit demult pașii indicați de ceas și pare că ne îndepărtăm ușor de restaurant, așa că ne luăm inima în dinți și traversăm ilegal, apoi trecem fix prin incinta unui Sheraton dichisit. Noroc că nu ne întreabă nimeni nimic.

La cina libaneză (absolut delicioasă), dezbatem subiectul “dacă ne-am mută în Emirate, în care emirat am vrea să locuim și să muncim?” .
Bogdan aduce argumente pertinente pentru Dubai, eu susțin sentimental Abu Dhabi-ul pentru că mi s-a părut mai puțin copleșitor și mai aerisit. Rămâne să mai dezbatem în timpul lungului drum care ne așteaptă din Emirate până în Oman și ne savurăm în tihnă ultima cină în Abu Dhabi.

Informații și sfaturi utile pentru un sejur în Abu Dhabi:

🛌 Cazare în Abu Dhabi
Nici prea-prea, nici foarte-foarte. Am stat la Kingsgate Hotel by Millennium, 102 EUR, trei nopți, fără mic dejun.

🚗 Transport în Abu Dhabi
Din Dubai și până în Abu Dhabi am luat un autocar care a costat 70 AED/2 bilete, doar dus.
Apoi, taxi și foarte mult pe jos. Din centru, de la hotelul nostru și până în Insula Muzelor, taxiul a costat 40 AED dus-întors (aprox. 10 EUR). Sunt 26 de km.

🍔 Restaurante în Abu Dhabi
Am testat restaurantul hotelului în care ne-am cazat și aici un mic dejun a costat 84 AED/2 pers. (aprox. 20 EUR). Scump și nimic spectaculos, așa că nu am mai repetat.
În schimb, în jur sunt câteva restaurante accesibile și un supermarket cu de toate, așa că de mâncare nu am dus lipsă.
Recomandarea noastră merge către restaurantul Off the Hook, cu specific pescăresc, atât pentru mâncare, cât și pentru experiență. O cină aici a fost 80 AED/2 pers (aprox. 19 EUR).
Și tot la acest capitol, recomandăm cu titlu de răsfăț restaurantul libanez menționat în articol – Almayass – unde mâncarea a fost delicioasă, însă prețul pe măsură vecinătății cu Sheraton (300 AED/2 pers., aprox. 72 EUR). O dată și atât, deci!