În fiecare an, luăm la control litoralul Mării Negre, activtatea preferată fiind de departe “beach hopping-ul”.  Anul acesta am început devreme, din nord, cu plaja sălbatică din Sfântu Gheorghe. Nu v-am mai povestit, dar am făcut o scurtă oprire și la Vadu, plaja de aici ocupând un loc special în lista preferințelor noastre. După care, am luat-o spre sud.

În iunie, am trecut granița în Bulgaria și am făcut două opriri diametral opuse:

🏕 am petrecut câteva zile în buza mării, la cort, undeva lângă Varna. Am stat într-un camping amenajat la umbra unei păduri de pini, pe faleza înalta a plajei Cernomoreț. EcoClub Varna se numește. A fost deschis recent, de un bulgar harnic, bun vorbitor de engleză. Dacă vă suna bine, puteți rezerva pe Booking, aici.

🏨 180 de grade mai încolo, însă în același registru de relaxare, am fost oaspeții resortului de 5* Thracian Cliffs Golf&Beach, situat la doi pași de granița cu România, în Kavarna. Cu două plaje ce strălucesc de la nisipul aproape alb, o proprietate imensă, verde, cu cel mai spectaculos teren profesionist de golf din sud-estul Europei, un restaurant condus de un chef bulgar recunoscut și servicii superioare, nu aveau cum să dea greș. Pentru o primă impresie legată de prețuri și disponibilități puteți arunca o privire aici, pe Booking.

În iulie, când am conștientizat că jumătate din vara care, în opinia noastră, nici acum nu a venit cum trebuie, s-a dus, ne-am urcat în mașină cu obiectivul de a ajunge mai în sud.

Cât de mai în sud, având în vedere cele 4 zile planificate? Ne-am calculat noi că merită să revedem câteva plaje mai puțin cunoscute de la Marea Neagră, situate în sudul extrem al Bulgariei.

Ziua 1 – Jupiter, România

Seara de vineri. Aglomerația specifică de pe Autostrata Soarelui, ploaie ca la tropice, în fine, drumul nu a prezentat nicio surpriză.
Dar apoi ne-am oprit în Jupiter! Da, în  stațiunea Jupiter. Ne credeți că nu fuseserăm niciodată? Ni se păruse nouă drăguț pe Google Maps, cu golfuri semicirculare și diguri ce ar fi dat un plus de grafism fotografiilor pe care plănuiam să le facem la răsărit. Atât doar că nu am luat în calcul faptul că toată lumea este la mare!
O fi de la voucherele de vacanță, o fi că așa e, de fapt, în mijlocul verii, indiferent de nivelul scăzut al serviciilor și de opțiunile piperate de cazare. Cert este că, la răsărit, toată lumea era deja pe plajă. Noroc cu pescarul acesta care a salvat situația!

2 Mai pentru un mic dejun rapid, Vamă, coadă și, o ora mai târziu întrăm cu chef de explorare în Bulgaria. Destinația finală: Ahtopol. Posibil să nu fi auzit/fost acolo până acum, urmează să vă povestesc pe larg, nu fugiți!

Un drum care în mod normal ia cam 5 ore  de-a lungul coastei, nouă ne-a luat aproape toată ziua. Ne-am minunat cât de mult s-au dezvoltat stațiunile de la sud de Albena, câte unități noi de cazare și câte parcuri acvatice au construit bulgarii pe tot litoralul și că peiorativul “drumuri ca în Bulgaria” nu se mai aplică. Ne-am oprit în Nessebar, să vedem dacă ne place mai mult că în Sozopol, unde am stat acum trei ani (și aș zice că nu), apoi am ațipit o oră pe plaja sălbatică de la Duni. Semnificativ mai multă lume decât ne așteptăm, mai ales aici, pe o plajă neamenajată, frecventată în bună măsură de nudiști și de camper van-uri.

Pe seară am ajuns în Ahtopol, unde ne-am și stabilit cartierul general, la Hotel Neven 4* – curat, decent, amplasat perfect, pe malul mării.

Ziua doi – Ahtopol

Am făcut un mic studiu pe Instagram (acesta este contul pe care ne puteți urmări, dacă doriți), curioasă fiind dacă și ce știe lumea despre Ahtopol. Cum aproape 80% dintre cei care ne urmăresc nu au ajuns încă, cred că locul asta merită o scurtă prezentare.

Agatopolis (“Orașul iubirii”) – așa cum îl numeau grecii din Evul Mediu, este localizat la 90 km sud de Burgas, într-o peninsula care oferă o particularitate grozavă: poți vedea atât răsăritul, cât și apusul peste Marea Neagră. Așezământul de aici a existat încă din antichitate, principala activitate economică, la fel de valabilă și azi, fiind pescuitul.

Ahtopol este cel mai sudic orășel bulgăresc de pe coasta Mării Negre, iar climatul de aici este perfect pentru o vacanță pe litoral, în care să nu te căpieze căldura și soarele De ce? Pentru că este situat la mare, e adevărat, dar acest lucru este contrabalansat de răcoarea și briza adusă de pădurile dese ale muntelui Strandja, la poalele căruia este construit. Sau mai bine zis, reconstruit, pentru că a fost aproape complet distrus de un incendiu puternic în 1918.

Climatul mediteranean atrage turiști nu numai vara, ci pe tot parcursul anului. E adevărat, majoritatea lor sunt bulgari, fapt pentru care engleza este o raritate, însă compensată generos de amabilitatea și sporavăiala în bulgară a gazdelor. Încă o dată am constat cu plăcere că oamenii care trăiesc mai la sud, lângă mare, împreună cu marea, au o degajare particulară, ceea ce pe noi ne-a făcut să ne simțim foarte bine-primiți.

Ce poți face în Ahtopol?

1️⃣ Plajă. Faleza înaltă adăpostește mai multe plaje înguste, iar apa mică și formațiunile stâncoase apropiate de țărm atrag multă lume la snorkeling și chiar scufundări. La nord de oraș se află plaja oficială, lungă, în formă de semicerc, cu nisip auriu și apa ca a unui lac.

2️⃣ Mâncare&băutură. De-a lungul falezei și pe străduțele care coboară către mare, am găsit o grămadă de locuri cu vedere către larg și la atracția principala din Ahtopol, farul. Iar localurile care nu au vederea asta au creat alte atuu-uri, cum ar fi mâncarea excelentă și prețurile convenabile. Am constatat că este cam cu 20-25% mai ieftin aici decât în Nessebar, la același nivel de calitate.

Recomandările noastre se îndreaptă în mod particular spre Restaurantul Kalipso pentru mâncare și servicii, către taverna Boruna pentru vederea către far și către barul La Vita, pentru cele mai frumoase apusuri din Ahtopol.

3️⃣ Muzee și graffiti. Orășelul ăsta are un Muzeu al Colecțiilor, cu sculpturi contemporane și un mini-muzeu al locului, Muzeul Ancorelor (situat chiar lângă Hotelul Neven), câteva fragmente păstrate din zidul de apărare al cetății medievale și a pășit în secolul XXI cu o colecție de graffitiuri de mari dimensiuni, care îmbracă calcanele caselor și dau viață și culoare orașului. Salutară inițiativa!

4️⃣ Fotografie. Farul din Ahtopol atrage mulți pasionați de fotografie, atât vara, cât și iarna. El este vedeta orașului! Dacă vara peisajul este unul seren și melancolic, iarna, valurile marii îl izbesc violent, depășindu-i uneori înălțimea și înghețându-l.

Asta explică lista lungă de reparații și dramele prin care a trecut, iar ca o curiozitate, deși este atât de aproape de țărm, nu a reușit să primească electricitate din oraș, funcționând și azi pe baterii.

5️⃣ Drumeții montane. Am pomenit faptul că Ahtopol este situat la poalele unui munte care adăpostește Parcul Natural Strandja. Sunt mai multe trasee, de lungimi diferite și grade de dificultate variate, care pot fi o alternativă potrivită la zilele de plajă.

6️⃣ Explorare. În apropierea orășelului Ahtopol, până într-o oră de condus, sunt și alte sate ce au devenit mici stațiuni retrase la malul marii: Tsarevo, Lozeneț, Varvara, Sinemoreț și, cel mai sudic loc de le litoralul bulgăresc, chiar lângă granița cu Turcia, satul Rezova. Am ajuns până aici acum trei ani, când am făcut un road-trip lung și lent, pe coasta Mării Negre. Acum însă, ne-am dorit să revenim și să stăm mai mult în Sinemoreț.

Ziua trei – Sinemoreț și Silistar

Plaja Sinemoteț, în traducere și adaptare liberă, “loc la marea albastră”. A devenit rapid plaja noastră preferată pentru mini-delta protejată care se formează aici la vărsarea râului Veleka în Marea Neagră.
Un fel de Sfântu Gheorghe cu particularitățile lui: un sat liniștit, cocoțat pe o faleză abruptă, o plajă largă, aurie, dune de nisip printre care cresc specii de plante autohtone și delta râului Veleka, excelentă pentru observația viețuitoarelor locale.

Ca și la Sfântu, în Sinemoreț este de stat și de intrat în ritmul plajă – citit – activități legate de pasiuni – mâncat – dormit și luat de la capăt. În acest colț de lume, foarte puține lucruri pot tulbura liniștea locului și natura înconjurătoare.
Un loc pe care îl recomandăm cu drag pentru cei care se regăsesc în “peisaj”.

Câțiva kilometri mai spre sud, o mini-deltă similară, cu o plajă amenajată la linie într-un golfuleț liniștit. Silistar. Noi am ajuns puțin înainte de 8 dimineața când în parcarea de sub copaci nu era nicio altă mașină, și am fost luați în primire de musculițele odihnite. Roiul ne-a însoțit până pe plajă, după care, o bună parte din el și-a gasit de lucru în altă parte. Dacă am fi așteptat să iasă și soarele, ar fi fost perfect, am fi scăpat de toate.

Plaja asta este perfectă pentru sesiuni lungi de stat la soare, alternate de mici incursiuni exploratoare in jurul lacurilor din spatele ei sau printre stâncile ce o flanchează. Bărulețele bine aprovizionate și facilitățile puse la punct, fac din plaja Silistar o alegere populară printre bulgari. Înțelegem bine acum de ce.

Ziua 4 – lungul drum spre casă

Asta nu-mi place mie! Când ne ducem undeva și trebuie să ne întoarcem, în loc să mergem mai departe. Ca să nu ne pară rău, vremea s-a pus pe “plâns” și a stors norii bine de tot, astfel încât să ni se pară justificată revenirea în țară. Am ales drumul drept, prin Șumen și Ruse și am ajuns cu bine acasă, în București, după aproximativ 7 ore.

Acum, poate să începă și vara adevărată, căci mai avem de explorat și de revenit în locurile acelea mai puțin cunoscute de la Marea Neagră.

Informații și sfaturi utile:

• traseul la dus și traseul mai scurt, la întors:
  • drumurile secundare, din cel asfaltat și până la plaje, sunt din pământ și unele au denivelări impresionante pe alocuri. Dacă nu vreți să vă hârtăniți mașina, o puteți lăsa în zonele plate și merge pe jos. La Sinemoreț este această situație. În rest, drumurile de pământ sunt decente când nu plouă și nu contează tipul de mașină cu care ați venit.